POWER -
Producing the Contemporary City


24 Mei - 2 September 2007
 
PowerNotes #01
Francie Houben over de Biënnale

 Francine Houben was directeur/curator van de eerste Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam  'Mobility - A Room with a View' (2003).

Rotterdam - Dinsdag 22 mei 2007

Wat zou een biënnale volgens jou moeten zijn?

Ik heb destijds het concept van deze Biënnale bedacht. De Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam is een onderzoekende en producerende Biënnale. Het is een laboratorium die de jonge generatie een podium biedt en samenwerkt met allerlei onderwijs- en onderzoeksinstellingen. De Biënnale hoort ook bij Rotterdam. Deze stad is één groot laboratorium. Een laboratorium kent grote successen en ook mislukkingen. Als Biënnale moet je niet willen concurreren met Venetië. De Rotterdamse Biënnale moet zich niet teveel richten op wat al 'arrivé' is.

 

Wat verwacht je van deze derde Biënnale?

Over de inhoud van deze Biënnale heb ik nog weinig gehoord. Dat hoort bij de werkwijze van deze curator. Het Berlage Instituut werkt vanuit de niche. Ik hoop dat het een laboratorium wordt waar veel ideeën worden uitgewisseld. De Biënnale moet ook een ‘meeting of minds' zijn. Een belangrijk aspect is het ontmoeten van internationale vakgenoten en het opdoen van inspiratie. Ik ben een grote fan van de Biënnale en kijk er naar uit!

 

Wat betekende de eerste Architectuur Biënnale voor jou en Mecanoo?

Het onderwerp was mobiliteit. De eerste Architectuur Biënnale was misschien wel de meest intensieve periode van mijn leven. Het is een groot succes geworden.

 

De opkomst was groot. Nog steeds krijg ik veel reacties. Het heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven over de betekenis van het thema voor Nederland en voor het vakgebied. Wereldwijd lopen er nog steeds onderzoeken naar aanleiding van de eerste Biënnale. Er wordt nog steeds geoogst.

 

Wat zou er anders moeten naar aanleiding van jouw ervaringen?

Het is een detail maar ik hecht veel waarde aan de continuïteit van het logo. Voor het imago is het beter om niet telkens een ander logo te nemen. Het Internationaal Filmfestival Rotterdam heeft al jaren de tijger als beeldmerk. Die tijger kan elke keer een andere pose aannemen, maar er zit wel continuïteit in. Dat is heel belangrijk voor de herkenbaarheid.

 

Wil je alvast een tip van de sluier oplichten over de inzending van Mecanoo voor de tentoonstelling de Nieuwe Nederlandse Stad?

De inzending gaat in op de verhouding tussen Amsterdam en Almere (waar ik 4 jaar Stadsbouwmeester ben geweest). Ik wil dat Almeerders het gevoel hebben dat ze aan de kust wonen. Hiermee wil ik het concept dubbelstad Amsterdam - Almere  fysieke inhoud geven door in analogie met San Fransisco Bay beide steden een gezicht aan het water te geven: Amsterdam Bay Area en tegelijkertijd Almere als Strandstad van de Randstad!

"This is not a mountain full of houses, it is a house as big as a mountain."

(Alfredo Brillembourg and Hubert Klumpner in Carácas. The Informal City, 2007)