POWER -
Producing the Contemporary City


24 Mei - 2 September 2007
 
PowerNotes #06
Vedran Mimica over de Biënnale

De curator van de 3e IABR is het Berlage Instituut. Met name onderwijsdirecteur Vedran Mimica, assistent professor Joachim Declerck en gastcurator Rients Dijkstra spelen een grote rol

Rotterdam - donderdag 31 mei

 

Vorige twee biënnales hadden één persoon als curator. Dit keer is het Berlage-Instituut de curator. Wat is jouw rol hierin en wat zijn de voor- en nadelen van een instituut als curator?

Binnen het Berlage-Instituut werken wij altijd als een team, dus dat is niets nieuws. Maar voor het projectbureau van de IABR kan het misschien makkelijker zijn om met één persoon te discussiëren die voltijd ter beschikking staat. We werken heel nauw samen en er is constant overlap tussen het curatorenteam en het biënnaleteam. Ik werk als een soort hoofdcurator. Joachim Declerck is curator van Visionary Power maar hij is tegelijkertijd ook inhoudelijk betrokken bij vrijwel elk aspect van deze Biënnale. Rients Dijkstra was gastcurator van De Nieuwe Nederlandse Stad. Dat gebeurt allemaal met veel engagement. We hebben samenwerking gezocht met het NAi, museum Boymans van Beuningen en de Stichting AIR. Met de gemeente hebben we een master class georganiseerd op Rotterdam-Zuid en met de TUDelft hebben we samengewerkt aan de Indesem master class. Het doel is Rotterdam te presenteren als architectuurstad.

 

Op de tentoonstelling Visionary Power zijn vijf krachten te zien die de vorming van steden bepalen. Waarom vijf?

Het presenteren van zoiets complex en abstracts aan zowel een algemeen publiek als aan een professioneel publiek vraagt om categorisering. Dan bestaat natuurlijk het risico om iets te missen. Het zijn natuurlijk niet alleen deze vijf krachten die de stad bepalen. De werkelijkheid is veel complexer. Maar om het presentabel te houden hebben we deze vijf gekozen. In de media wordt onze keuze bevestigd, dagelijks berichten BBC World, CNN en de NOS over aan deze krachten gerelateerde onderwerpen.

 


 


 


 

Is het klimaat dan geen belangrijke kracht?

Ja, dat is zeker een belangrijke kracht. Maar voor deze biënnale zagen we nog niet de directe impact van het klimaat (of natuurrampen) op de productie van de stad. Hoe de architect het klimaat kan gebruiken om een stad te bouwen moet verder gaan dan het bouwen van een ecologisch huis. Sommige teams, zoals het team van Busan, snijden het onderwerp wel aan. Voor de volgende biënnale zal het klimaat een goed issue kunnen zijn. Er zijn natuurlijk wel interessante ontwikkelingen zoals Dongtan Eco-City van Arup te Shanghai. Maar op dit moment zijn er te weinig echt goede voorbeelden.

 

Zie je de vijf krachten als gelijkwaardig?

De krachten zijn in principe heel verschillend. Telkens is de verhouding tussen de krachten anders en heeft het verschillende effecten op de productie van de stad. Voor ons is het belangrijk om een interessante relatie te creëren tussen deze krachten die de stad beïnvloeden en de architectuurproductie. Dat was het doel. Dat is minstens zo interessant als waar we ons afgelopen twee decennia mee bezig hebben gehouden zoals een nieuw materiaal onderzoeken of een nieuwe filosofie.

 

Hoe zou je de boodschap van deze biënnale kort kunnen samenvatten?

De architectuurgemeenschap moet nieuwe strategieën en gereedschappen ontwikkelen om zich met de realiteit te binden. We moeten ons niet afsluiten maar wel een eigen visie creëren op de realiteit. Als architect moet je altijd alert zijn. Ontwikkelingen gaan heel snel.

 

"The city of the 21st century can be seen here in Carácas."

(Alfredo Brillembourg and Hubert Klumpner in Carácas. The Informal City, 2007)