PowerNotes #08 Curator Rients Dijkstra over De Nieuwe Nederlandse Stad | |
Rients Dijkstra is directeur van Maxwan en heeft als gastcurator de tentoonstelling de Nieuwe Nederlandse Stad samengesteld. Deze tentoonstelling onderzoekt de toekomst van grote stedelijke netwerken binnen Nederland. | |
Rotterdam, woensdag 6 juni 2007
Het debat aanstaande vrijdag heeft als titel 'Design Power: Noord versus Zuid in één Randstad'. Bestaat er competitie tussen de Noordvleugel en de Zuidvleugel en is dat wenselijk? Nee zo kan je dat niet zeggen. Dat is veel te eenvoudig gedacht en zeker niet wenselijk. Mensen denken ten onrechte dat ze identiteit verliezen, maar dat is onzin. Het heeft juist enorm veel zin om soortgelijke ontwikkelingen wereldwijd te bestuderen in vergelijking tot de Randstad. Op grote schaal kan je het openbaar vervoer beter ordenen. Het gaat ook om uitstraling als we competitief willen zijn. Eén daadkrachtig bestuur is heel aantrekkelijk. Als Nederland blijft aarzelen kan dat averechts uitpakken. Als er geen daadkracht getoond wordt qua organisatie en presentatie dan daalt Nederland snel in de internationale rankinglijstjes.
Is het niet beter om heel Nederland als stad te zien? Weeber sprak ooit over Nederland als lege stad (in plaats van een vol land)... Nederland is al één stedelijk gebied met een bestuurlijke eenheid. Als land wordt het naar mijn idee goed bestuurd, dat is allemaal goed geregeld. Maar het gaat vaak voorbij aan de opeenhoping van problemen in het drukste deel van het land: de mobiliteit, de stedenbouwkundige en landschappelijke inrichting en het water. Blijkbaar kan dat door het landsbestuur niet adequaat aangepakt worden.
Een aparte Randstadprovincie is de oplossing. Dat zou heel goed werken. De OESO en de Commissie Kok kwamen al met inzichten die deze kant opwijzen. Maar er wordt nog steeds geen serieus debat over gevoerd.
| Welke boodschap zou je aan minister Jaqueline Cramer (VROM) mee willen geven? Neem kennis van de rapporten van de OESO en de Commissie Kok waarin gepleit wordt voor een kort en adequaat bestuur binnen één Randstadprovincie. Let ook op wat er net over de grens gebeurt in het Ruhrgebiet, rondom Parijs en in Londen. Nederland heeft haar mobiliteit niet op orde. Dat is een grote bedreiging, het kan straks hard achteruit gaan. Hetzelfde geld voor de ruimtelijke ordening.
Welke issues moeten vrijdag besproken worden? Ik hoop op een inhoudelijk ontwerpdebat waar ik de mening van bestuurders wil horen over het mobiliteitvraagstuk. De congestie van auto's is nu nog te absorberen. In de file staan is niet altijd vervelend, je kan iemand opbellen of met je routenavigator spelen. Als de vertraging door files snel blijft toenemen, en dat is onvermijdelijk, komt er een moment waarop de kwaliteit van leven wordt aangetast. Je bent dan niet één uur, maar twee uur kwijt aan het je verplaatsen - per spits ! En het openbaar vervoer kan een omslag nu nog niet aan. Het tweede issue dat aan de orde moet komen is dat het landschap in een enorm tempo geconsumeerd wordt. Het gaat ogenschijnlijk heel langzaam. Als je met de auto dagelijks langs een nieuw te bouwen wijk rijdt zie je nauwelijks verandering en is het makkelijk te accepteren. Maar als je naar de serie kaarten van MUST (hybrid landscapes) kijkt zie je in welk tempo Nederland verandert. Denk die verandering 10 of 20 jaar door en je krijgt een verontrustend beeld. Een volgend belangrijk issue, dat ook al op de vorige biënnale werd besproken, is klimaat en water. Het is goed om dat in herinnering te roepen.
Hoe zie jij het jury oordeel over de inzendingen voor de tentoonstelling de Nieuwe Nederlandse Stad? Dat oordeel lijkt me volledig terecht. We hebben geen ontwerpopdracht gegeven maar tonen een temperatuuropname van wat er in Nederland aan de hand is. Wat dat betreft is een prijsuitreiking niet relevant.
|